Presentatie bloei 11juni 2020 bij Supplement in
Beek Ubbergen
Gedichten waarvan ik hou
was de titel van mijn eindexamenopstel uit 1960, dat
geen einde kreeg, omdat ik zoveel van gedichten hou!
Verband van deze bundel met groei, van nog geen
jaar geleden:
groei komt voor bloei en is er een pendant van: twee
gedichten eruit voorgelezen om dat te laten zien:
niet alles was
naar geweest
vertelde u later
saamhorigheid
tussen de standen
meteen na de
oorlog eenzijdig
opgeheven
-
jullie streden
dat de wereld van vóór
de oorlog open ging
het tekende
mijn leven
Mischa de Vreede kwam in 2012 naar Nijmegen, in het
Vlaams Kwartier Ik werd, zoals zo vaak in die tijd,
uitgesist door de fine fleur van de Nijmeegse
dichterscene.
Willem van Til, die de bijeenkomst voorzat, die ik daar
voor het eerst zag, en die hier nu ook aanwezig is, en
dit verhaal bevestigt, had er gelukkig wel verstand van
poëzie, en bleef rustig.
Mischa de Vreede mijn grote voorbeeld, onlangs
overleden: 'schrijfster' in de nrc-advertentie, en 'een
mindere van Lucebert' in de
Groene, in een wat larmoyante beschrijving van vooral
haar eigen ervaringen met haar, door Marja Pruys! Voor
mij de absolute top van het vrije vers: het dicht in
mij. Ik heb haar dat gelukkig zelf kunnen zeggen, op weg
naar het station, ook door hele gedichten van haar voor
te dragen. Wij liepen indertijd met haar bundel met
huid en hand , uit 1957 op zak!!!
kom cathelijne
mijn lieve kleine
mijn ik in het reine
Ze werd in de Groene gepresenteerd als
'geen vrouw' wat ik heel intrigerend vond, en als heel
goed- lees gelijkwaardig!- met mannen: haar zoon was
haar grote steun en toeverlaat! Cathelijne wordt niet
eens genoemd!!! Ik wil haar graag een waardig in
memoriam geven, samen met Wim van Til, in poëziecentrum
Nederland, in Nijmegen, waarvan hij oprichter en
directeur is, en hij ging daarmee ter plekke akkoord!
Anne Vegter, directeur en oprichter van de Akademie
van Kunsten, en zelf ook dichter, schreef mij- nadat
ik haar bloei en een dichterleven in nijmegen-
een bloemlezing uit alle dichtbundels, chronologisch
geordend, en gepland voor dit najaar, samen met mijn
essay Over het interpreteren van gedichten,
digitaal had toegestuurd-
uw gedichten hebben een mooie vederlichte kwaliteit.
Daarmee zegt ze ook, ze hebben geen onnodige ballast,
waardoor ze kunnen opstijgen. Want een gedicht als
gedicht wordt niet bepaald door een hoeveelheid mooie
woorden, maar door een dichter overstijgend 'het dicht
in mij' dat zo goed mogelijk wordt opgevangen door de
dichter als dichter. Het is dus geen prestatie waar je
moe van wordt en dan is het af!
Een gedicht is, al of niet rijmend, ongerijmd: het kan
niet. Als het wel kan is het proza, al of niet op rijm!
Het echte gedicht zit vaak verborgen in een hoop
overbodige woorden. Wat ik probeer is dat echte gedicht
te vangen, zonder ballast. Wat het allerergste is zijn
de redacteursinvullingen, redacteurenpoëzie: gemankeerde
dichters die zich in andermans werk kunnen uitleven en
het oppoetsen: zij hebben niet de inspiratie gehad, en
doen dus maar wat.
In het lied der dwaze bijen, van Martinus Nijhoff,
is, wat een gedicht een echt gedicht maakt, mooi
gevangen: een steeds herhaald niet noemen. Het gedicht
typeert ook de dichter als dichter. Het kan ook niet:
wij zijn gestorven. Net als bij Paul van Ostaijen, mijn
andere grote voorbeeld:
doe de deur
dicht
van de doos
ik slaap
Ik heb het gedicht Het lied der dwaze bijen, ter
plekke in zijn geheel voorgelezen.
Ik heb daarna gedichten uit bloei voorgelezen, na
het openingsgedicht, dat hieronder staat, die vooral de
coronatijd tot thema hadden:
bloei kun je
niet oogsten
net als een
gedicht
een nu dat
duurt
Daarna gaf mijn uitgever, Willem Desmense, mij het
eerste exemplaar. Het leverde een soort dansje op!
Ik gaf Wim van Til, links op de foto ten opzichte van
Willem Desmense, verolgens het eerste exemplaar van de
rest van de oplage: hij was stiekem mijn eregast
geweest!!!
De fotograferende aanwezige was Hein Bergmann,
penningmeester van de stichting bindingen. Rechts naast
hem een hele trouwe fan, die van de foto's zei: je staat
er trots en gelukkig op!!! En zo voel ik me ook, zei ik
toen tegen haar.
Naast Hein de gastheer Eugène Jeurissen, eigenaar van
Supplement in Beek Ubbergen, die al mijn werk- zie de
laatste foto, die ik zelf heb genomen- ter verkoop in
voorraad heeft, en er zo de thuishaven van is. En tot
slot, helemaal rechts van mij af gezien: Fred Vermaat,
die de omslag, met de afbeelding van mijn aquarel
gezelschap, en de typografie, net als zovele keren
ervoor, had verzorgd!
De doop van bloei, zie ook de bloeiende bloemen,
was een feest!
|